Invite code: squasharena2024

Trening squasha

Zasady gry w squasha podane w wersji przyspieszonej tak aby można było szybko rozpocząć swoją przygodę z tym sportem. Osób poszukujących bardziej rozbudowane wersji odsyłam na stronę World Squash Federation (WSF zasady 2009).

Podstawowy zbiór zasad

Mecz zaczyna się od losowania serwu. Odbywa się to poprzez kręcenie rakietą – jeden z graczy wybiera którą stroną rakieta upadnie na podłogę (stronę widać po logo znajdującym się na końcu rakiety).Osoba która wygrała losowanie wybiera z którego pola serwisowego chce rozpocząć. Gracz zmienia pole serwisowe po każdym zdobytym punkcie aż do momentu utraty serwu. Wtedy przeciwnik wybiera stronę z której chce zacząć i sytuacja się powtarza.

Aby serw był prawidłowy muszą zostać spełnione następujące warunki

  • Serwujący musi mieć przynajmniej jedną nogę w polu serwisowym.
  • Piłka musi uderzyć jako pierwszą w ścianę przednią nad linią serwisową a pod liniami autowym (pamiętajcie – czerwone linie traktowane są jako aut!
  • Piłka wyląduje na ćwiartce kortu przeciwnika.
  • Odbierający serw może stać w dowolnym miejscu pod warunkiem, że swoim ustawieniem nie przeszkadza serwującemu. Dozwolone jest zagranie piłki z powierza (tzw. „volley”) zanim ta odbije się od parkietu.
  • Podczas gry piłka może uderzyć w dowolną liczbę ścian. Jedyny warunek – musi uderzyć w przednią ścianę zanim upadnie na podłogę.

Podstawowy zbiór zasad

  • Piłka odbije się 2 razy o podłogę zanim zostanie uderzona.
  • Piłka przekroczy dowolną linię autową.
  • Poprzez swoje ustawienie na korcie uniemożliwisz odbicie.
  • Przeciwnikowi już przygotowanemu do uderzenia (tzw. „stroke” o czym przeczytacie dalej).
Gra toczy się do 11 punktów. Każda akcja niezależnie od tego kto serwował kończy się zdobyciem punktu przez jednego z graczy. Tak więc jeżeli przy serwie zagrasz piłkę autową Twój przeciwnik otrzymuje punkt i przejmuje serwis. Profesjonalne mecze toczą się maksymalnie do 5 setów (czyli tzw. „best of five”). Przy remisie 10-10 gra się do 2 punktów przewagi.

Przeszkadzanie na korcie Jeżeli uważasz, że podczas gry nastąpiło przeszkadzanie zawsze możesz zgłosić tzw. LETa (i tylko LETa). Robi się to poprzez podniesienie ręki i słowa „LET please”. Zazwyczaj jeżeli przeciwnik przeszkadza Ci w dojściu do piłki gra się LETa (czyli powtarza akcję). Również gdy uważasz, że zagrywając piłkę możesz zrobić krzywdę przeciwnikowi zgłoś LETa i wstrzymaj uderzenie.

Bezpieczeństwo na korcie jest najważniejsze! Jeżeli przeciwnik przeszkadza w bezpośrednim uderzeniu piłki ma miejsce tzw. „STROKE”. Stroke polega na automatycznym przyznaniu punktu. Jak zwykle w interpretacji LETów i STROKów jest wiele obszarów spornych – kontrowersje na tym tle występują bardzo często nawet (a może zwłaszcza?) na profesjonalnych turniejach.
squash pilka

Na koniec uproszczona zasady dla 2 sytuacji

Przeszkadzanie dalej niż 1m od piłki:
Mógł do niej dojść? – LET
Nie mógł – NO LET

Przeszkadzanie bliżej niż 1m od piłki:
Mógł ją uderzyć – STROKE
Nie mógł – LET

I to by było na tyle.

Pamiętajcie na samym początku zasady LETów i STROKów nie są tak bardzo istotne. Nauczycie się ich z czasem (lub jak niektórzy grający wiele lat – nigdy)

Z tego wszystkiego najważniejsza jest następująca zasada – nie zagrywaj piłki jeżeli możesz zrobić krzywdę drugiej osobie!