
Podstawowe zasady gry
Zasady gry w squasha podane w wersji przyspieszonej tak aby można było szybko rozpocząć swoją przygodę z tym sportem. Osób poszukujących bardziej rozbudowane wersji odsyłam na stronę World Squash Federation (WSF zasady 2009).
Oto podstawowy zbiór zasad:
Mecz zaczyna się od losowania serwu. Odbywa się to poprzez kręcenie rakietą – jeden z graczy wybiera którą stroną rakieta upadnie na podłogę (stronę widać po logo znajdującym się na końcu rakiety).Osoba która wygrała losowanie wybiera z którego pola serwisowego chce rozpocząć. Gracz zmienia pole serwisowe po każdym zdobytym punkcie aż do momentu utraty serwu. Wtedy przeciwnik wybiera stronę z której chce zacząć i sytuacja się powtarza.
Aby serw był prawidłowy muszą zostać spełnione następujące warunki:
Serwujący musi mieć przynajmniej jedną nogę w polu serwisowym.
Piłka musi uderzyć jako pierwszą w ścianę przednią nad linią serwisową a pod liniami autowym (pamiętajcie – czerwone linie traktowane są jako aut!
Piłka wyląduje na ćwiartce kortu przeciwnika
Odbierający serw może stać w dowolnym miejscu pod warunkiem, że swoim ustawieniem nie przeszkadza serwującemu. Dozwolone jest zagranie piłki z powierza (tzw. „volley”) zanim ta odbije się od parkietu.
Podczas gry piłka może uderzyć w dowolną liczbę ścian. Jedyny warunek – musi uderzyć w przednią ścianę zanim upadnie na podłogę.
Punkt można stracić jeżeli:
piłka odbije się 2 razy o podłogę zanim zostanie uderzona
piłka przekroczy dowolną linię autową
poprzez swoje ustawienie na korcie uniemożliwisz odbicie przeciwnikowi już przygotowanemu do uderzenia (tzw. „stroke” o czym przeczytacie dalej).
Gra toczy się do 11 punktów. Każda akcja niezależnie od tego kto serwował kończy się zdobyciem punktu przez jednego z graczy. Tak więc jeżeli przy serwie zagrasz piłkę autową Twój przeciwnik otrzymuje punkt i przejmuje serwis. Profesjonalne mecze toczą się maksymalnie do 5 setów (czyli tzw. „best of five”). Przy remisie 10-10 gra się do 2 punktów przewagi. Przeszkadzanie na korcie Jeżeli uważasz, że podczas gry nastąpiło przeszkadzanie zawsze możesz zgłosić tzw. LETa (i tylko LETa). Robi się to poprzez podniesienie ręki i słowa „LET please”. Zazwyczaj jeżeli przeciwnik przeszkadza Ci w dojściu do piłki gra się LETa (czyli powtarza akcję). Również gdy uważasz, że zagrywając piłkę możesz zrobić krzywdę przeciwnikowi zgłoś LETa i wstrzymaj uderzenie. Bezpieczeństwo na korcie jest najważniejsze! Jeżeli przeciwnik przeszkadza w bezpośrednim uderzeniu piłki ma miejsce tzw. „STROKE”. Stroke polega na automatycznym przyznaniu punktu. Jak zwykle w interpretacji LETów i STROKów jest wiele obszarów spornych – kontrowersje na tym tle występują bardzo często nawet (a może zwłaszcza?) na profesjonalnych turniejach.
Na koniec uproszczona zasady dla 2 sytuacji:
Przeszkadzanie dalej niż 1m od piłki:
mógł do niej dojść? –> LET
nie mógł –> NO LET
Przeszkadzanie bliżej niż 1m od piłki:
mógł ją uderzyć –> STROKE
nie mógł –> LET
I to by było na tyle.
Pamiętajcie na samym początku zasady LETów i STROKów nie są tak bardzo istotne. Nauczycie się ich z czasem (lub jak niektórzy grający wiele lat – nigdy)